Nieuw denken met Smart Mobility

17-12-2020 70 keer bekeken 0 reacties

Voor efficiënter verkeer is meer nodig dan alleen nieuw asfalt. Daarom past Rijkswaterstaat steeds meer smart mobility-innovaties toe. Ook binnen het project A4 Burgerveen - N14. Projectmanager Smart Mobility Ronald Adams vertelt hoe we onze infrastructuur zo slim mogelijk kunnen gebruiken.

Samen met onze partners werken we hard aan de toekomst van mobiliteit, en smart mobility-maatregelen zijn daar een belangrijk onderdeel van. Dit kan op verschillende manieren. Adams: ‘Reizigers zo optimaal mogelijk informeren met nieuwe communicatietechnieken, verkeerslichten slimmer maken of geautomatiseerd rijdende voertuigen… Dit zijn allemaal voorbeelden van innovatieve oplossingen om mensen slimmer van deur tot deur te laten reizen.’

Voor het project A4 Burgerveen - N14 kijken Adams en zijn collega’s niet alleen naar smart mobility op de A4 zelf, maar ook naar het wegennet eromheen. ‘Als de A4 bijvoorbeeld vol staat met files, kunnen wij weggebruikers tijdig het advies geven om via de A44 te reizen. Zo kunnen wij bestaande infrastructuur beter benutten. We werken daarom samen met andere wegbeheerders zoals gemeentes en provincies, maar ook met marktpartijen en kennisinstellingen.’

Gedrag

Smart mobility werkt aan de hand van vier ontwikkelsporen: Infrastructuur, Voertuigen, Data en Gedrag. Dat laatste kan met informatievoorziening worden ontwikkeld, maar ook door slim reizen. Adams: ‘Mobiliteitsmanagement is hierbij belangrijk. Denk aan de afspraken die gemaakt (kunnen) worden met werkgevers over het buiten de spits reizen en het flexibel werken van werknemers. Door de coronacrisis krijgen we hiervoor nu veel meer draagvlak. Het is een flinke verlichting voor het verkeer als we erin slagen om een aantal positieve ervaring uit de coronacrisis in de toekomst te behouden.’

Expertsessie Leiden en omgeving

Op 12 november vond er een expertsessie plaats over het onderdeel Leiden, één van de vier blokken waarin de A4 voor smart mobility is verdeeld. Hiervoor werden zowel publieke als private partijen en kennisinstellingen uitgenodigd die een rol (kunnen) spelen in het project A4 Burgerveen - N14, in de omgeving Leiden. Adams: ‘Denk aan de gemeenten Leiden en Haarlemmermeer en de provincie Zuid-Holland, maar ook de mensen die betrokken zijn bij onderzoeken en simulatiestudies, zoals Arane, Arcadis en de TU Delft. Het eerste deel van de bijeenkomst gebruikten we om elkaar te informeren over ontwikkelingen en voornemens die er zijn. Tijdens het tweede gedeelte bespraken we concrete maatregelen voor de verbetering van dit onderdeel.’

Eén van die maatregelen is de optimalisatieverdeling van vrachtverkeer op de  parallelstructuur van de A4 ter hoogte van Leiden. ‘Als je van Rotterdam naar Amsterdam rijdt richting het noorden, splitst de A4 zich op. Met name vrachtverkeer verplaatst dan van de rechter- naar de linkerrijstrook, zonder dat dat nodig is. Hoe kunnen we de chauffeurs zo goed mogelijk informeren zodat ze rechts blijven rijden? Dit kan door ze in de auto gericht en op tijd te informeren met behulp van innovatieve communicatietechnieken en methodes. De mogelijkheden hiervoor onderzoeken we samen met de  Verkeersonderneming, Flitssmeister en de TU Delft. En als dit goed gaat werken op de A4, kunnen we dit ook toepassen op andere delen van het wegennetwerk in Nederland.’

Een andere uitkomst van de expertsessie is de verbetering van dosering van het verkeer dat naar de A4 rijdt. ‘Met behulp van intelligente verkeerslichten, toeritdoseerinstallaties (TDI’s), kunnen we bij de toegang van de snelweg de instroom naar de A4 al beperken en zo het hele netwerk beter benutten’, aldus Adams. ‘Dit onderdeel bouwt mooi voort op de innovaties, zoals die eerder zijn beproefd in de regio Amsterdam en op het werk van Talking Traffic met iVRI’s.’

Op basis van de concrete maatregelen voor onderdeel Leiden, neemt Rijkswaterstaat in de zomer een besluit. In het eerste kwartaal van 2021 gaan we in afstemming met de regiopartijen samen kijken wat we nu wel verder onderzoeken vanuit die netwerkgedrachte en wat niet. Adams: ‘Met het nieuwe denken kunnen we de doorstroming en veiligheid op de wegen waarborgen. En gelukkig wordt dit besef inmiddels breed gedeeld. Iedereen weet dat we er met alleen meer asfalt niet gaan komen. Rijkswaterstaat heeft de partners hard nodig om de smart mobility-maatregelen samen uit te gaan voeren.’

 

 

 

0  reacties

Cookie-instellingen