Vormgevings- en Inpassingsplan in de maak

01-04-2021 206 keer bekeken 0 reacties
Fotograaf: Kees Hummel

Voordat het tracébesluit van het project A4 Burgerveen - N14 kan worden opgesteld werken we eerst aan een Vormgevings- en Inpassingsplan. Wat houdt zo’n plan in? En wat staat er allemaal in zo’n plan? Jeroen Mensink van JAM* architecten geeft een toelichting.

‘In opdracht van Rijkswaterstaat zijn wij verantwoordelijk voor het opstellen van het Vormgevings- en Inpassingsplan (VIP) dat hoort bij het project A4 Burgerveen - N14. In een VIP staat omschreven hoe we de weg in het landschap inpassen en hoe we de vormgeving zien van bijvoorbeeld viaducten en omliggende natuur’, legt Mensink uit. ‘Het Vormgevings- en Inpassingplan is tevens de verbeelding van het wegontwerp. Het toont de inpassing van de weg in de omgeving. Het document is onlosmakelijk verbonden aan het uiteindelijke tracébesluit en wordt daar ook als bijlage aan toegevoegd.’

De stappen

Het eerste deel van het Vormgevings- en Inpassingsplan bestaat uit een uitgebreide analyse van de bestaande weg en de omgeving. Mensink: ‘We maakten kaarten en brachten het landschap in beeld. Daarbij hebben we goed gekeken naar wat er al is. De windmolens bijvoorbeeld, maar ook de bestaande viaducten en ecologische verbindingen.’ Het tweede deel van het plan bestaat uit de visie op de inpassing van het project. ‘Samen met het ingenieursbureau Flow4 hebben we bekeken welke keuzes zijn gemaakt in de Verkenningsfase van het project. Die beoordelen we per thema. Onder meer circulariteit, water en ecologie komen aan bod, maar ook geluid, fietsroutes, sociale veiligheid en het landschap zijn belangrijke thema’s’, weet Mensink.

‘Op dit moment werken we alle thema’s en subthema’s verder uit per deelgebied. Dit deel bestaat uit plankaarten die de aangepaste weg in de omgeving laten zien, aangevuld met impressies van enkele aan te passen kunstwerken, zoals bijvoorbeeld het Ringvaartaquaduct. Hierbij maken we onderscheid tussen wettelijke maatregelen – wat we moeten doen aan bijvoorbeeld geluidvoorzieningen en watercompensatie – en inpassingsmaatregelen, die we vanuit het project uitvoeren om de weg zo goed mogelijk in het landschap in te passen’, besluit Mensink.

 

Fotograaf: Kees Hummel

 

0  reacties

Cookie-instellingen