De komst van een nieuw Ringvaartaquaduct

01-11-2021 267 keer bekeken 0 reacties

Het westelijk Ringvaartaquaduct op de A4 (bij Haarlemmermeer) is 60 jaar oud en toe aan vervanging. Daarom komt er - gelijktijdig met de verbreding van de A4 Burgerveen-N14 - een gloednieuw aquaduct voor in de plaats.

Op de plek waar nu nog het oude, westelijk aquaduct ligt, prijkt straks het nieuwe aquaduct. In de nieuwe situatie heb je dus twee moderne aquaducten met in elk ruimte voor vier rijstroken (plus een vluchtstrook). Paul Knoester (omgevingsmanager Rijkswaterstaat), vertelt hoe en waarom dat gebeurt en wat voor uitdagingen dat met zich meebrengt.

Gevaarlijke middenpijler

De vervanging van het oude Ringvaartaquaduct voor een gloednieuwe komt er vooral om veiligheidsredenen. De middenpijler die tot 2010 (toen er een aquaduct bij kwam) het verkeer in twee richtingen van elkaar scheidde, zorgt regelmatig voor gevaarlijke situaties. Knoester: “Automobilisten kiezen er soms op het laatste moment voor om de andere rijbaan te nemen, in de angst dat ze ‘verkeerd uitkomen’. Dat heeft al vaak tot ongelukken geleid. Ook de doorrijhoogte moet worden aangepast. Bij extra hoge vrachtwagens leidt dit soms tot ongelukken omdat zij er niet onderdoor kunnen.”

Technisch grote uitdaging

Maar hoe zorg je voor een gloednieuw aquaduct op precies dezelfde plek als het oude bouwwerk? “Dat is inderdaad een uitdaging”, zegt Knoester. “Om het oude aquaduct te kunnen slopen, moet je ervoor zorgen dat het water niet zomaar wegloopt. Daarom maken we eerst de weg vrij. Al het verkeer gaat tijdens de bouw door het oostelijk aquaduct (in 2 richtingen). Vervolgens maken we een bouwkuip en slopen we het oude aquaduct in 2 delen, zodat de vaarweg gedurende de sloop voor de helft intact kan blijven. De sloop gebeurt onder water, omdat open bemaling te veel invloed zou hebben op naastgelegen objecten (aquaduct 2010 en HSL aquaduct), en omdat een droge bouwkuip pas mogelijk is, nadat de bouwkuipvloer is aangebracht. En dat kan pas na verwijdering bestaande constructie.”  

Ook de plaatsing van het nieuwe aquaduct is een grote klus. Daarvoor heeft Rijkswaterstaat twee varianten op het oog die komende jaren nader worden onderzocht. “In de eerste variant storten we onderwaterbeton en gebruiken we deze betonnen vloer als werkvloer. Dan kun je de bouwput vanaf daar droogpompen, om vervolgens het aquaduct op te bouwen. De andere variant is dat op de plek van de toerit van het huidige aquaduct een betonnen bak (het nieuwe aquaduct) bouwt en die invaart.”

Water en spoor

Bij de bouw van een nieuw Ringvaartaquaduct komen meer uitdagingen kijken. “Vaarweggebruikers bijvoorbeeld, krijgen tijdens de bouw van het aquaduct te maken met stremmingen. In welke mate is nu nog niet bekend. We doen natuurlijk ons best het zo te plannen, dat de hinder daarvan beperkt blijft. We gaan daarover graag in gesprek met de omgeving, want ook zij zullen ideeën hebben die wij mee kunnen nemen om de overlast te beperken.”

En dan is er nog het nabijgelegen spoorwegaquaduct, dat van spoorwegbeheerder ProRail 0 millimeter mag verplaatsen. “Als je een aquaduct bouwt, kan dat leiden tot vervormingen in de grond. De bodem kan inklinken en er kan bijvoorbeeld verzakking optreden. Dat zou ertoe kunnen leiden dat ook het spoorwegaquaduct zakt of zijwaarts verplaatst. Dat moet worden voorkomen. Daarom zullen we strikte eisen/voorwaarden stellen aan de uitvoering en gaan we meetpunten op het aquaduct plaatsen om precies in de gaten te houden of de hoogte, maar ook de horizontale ligging van het spoorwegaquaduct hetzelfde blijft tijdens de uitvoering. Hetzelfde geldt uiteraard ook voor het nieuwe aquaduct uit 2010, dat pal naast de bouwkuip ligt.”

Planning

Een concrete planning voor de sloop van het oude en de bouw van het nieuwe aquaduct is nog in de maak. “Het totale project A4 Burgerveen-N14 doorloopt op dit moment een juridisch spoor (we werken aan een ontwerp-tracébesluit) en een praktisch spoor (er ligt een concept ontwerp op basis waarvan eerste onderzoeken gaan plaatsvinden)”, aldus Knoester.

Als omgevingsmanager wordt Knoester er blij van als er straks een gloednieuw aquaduct ligt, dat veiliger en moderner is dan het vorige en dat de technische uitdagingen heeft doorstaan. “En natuurlijk is mijn doel bij dit project de hinder voor de omgeving en (vaar)weggebruikers zo beperkt mogelijk te houden. Het is mijn taak om daar, met goede communicatie, voor te zorgen.”

 

0  reacties

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen wijzigen

Deze website maakt gebruik van cookies. Cookies worden onder andere gebruikt voor het bijhouden van statistieken, het opslaan van voorkeuren, het optimaliseren van deze website, de integratie van social media en marketingdoeleinden. Lees meer over cookies en jouw privacy in ons cookieverklaring. Wij gebruiken de hieronder genoemde soorten cookies.


Deze cookies gebruiken we om de basisfuncties van deze website te kunnen laten draaien en om inzicht te krijgen in het gebruik. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens. Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en worden daarom altijd geplaatst.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Indien u deze toestaat, worden deze cookies gebruikt door aanbieders van externe content die op deze website kan worden getoond. In sommige gevallen gaat het daarbij om marketing- en/of tracking cookies, die het gedrag van bezoekers vastleggen en op basis daarvan gepersonaliseerde advertenties tonen op andere websites.