Samenwerking rondom Smart Mobility levert slimme ideeën op

22-11-2021 14 keer bekeken 0 reacties

Het project A4 Burgerveen – N14 moet bijdragen aan een betere doorstroming van het verkeer tussen Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. Binnen het project werken diverse onderdelen van Rijkswaterstaat samen om tot goede en slimme oplossingen te komen voor de uitdagingen die er zijn.

Hans Kramer (West-Nederland Noord) en Alex van Loon (Water, Verkeer en Leefomgeving) vertellen er meer over.

‘Het project A4 Burgerveen – N14 draait om meer dan alleen een wegverbreding en de vervanging van het Ringvaartaquaduct bij Haarlemmermeer. We onderzoeken ook hoe Smart Mobility kan helpen de doorstroming op de A4 bij Leiden te verbeteren. We kijken hoe de slimme inzet van technologie op dit traject voor verbeteringen kan zorgen, zowel op de korte als middellange termijn’, legt Kramer uit. Hij werkt als omgevingsmanager Smart Mobility bij Rijkswaterstaat West-Nederland Noord (WNN).

Bestaande infrastructuur zo goed mogelijk benutten

Het organisatieonderdeel Water, Verkeer en Leefomgeving (WVL) van Rijkswaterstaat denkt actief mee in dit proces. Van Loon, senior adviseur Verkeerskundig Ontwerp bij WVL: ‘Als landelijke afdeling bieden wij onze kennis actief aan regionale projecten aan. Dat doen we ook voor het project A4 Burgerveen – N14. Bij WVL weten we veel van bijvoorbeeld Smart Mobility, infrastructuur, verkeersmanagement en gedrag. Die gecombineerde kennis komt goed van pas bij dit project: we kijken welke technologie we kunnen inzetten om bestaande infrastructuur zo goed mogelijk te benutten.’

Waar moet je dan precies aan denken? ‘Dat kan bijvoorbeeld de integratie zijn van reis- en routeinformatie op de weg en in de auto’, legt Van Loon uit. ‘Of andere markering en aanpassing van bewegwijzering. Maar ook slimmere advisering over rij- en weefgedrag. Al die ideeën werken we nu uit in een mooi maatregelenpakket.’

Wat kan er wél?

In de aanpak van Van Loon staat centraal wat er wél mogelijk is, in plaats van wat er niet kan. ‘Neem de hoofdrijbaan bij Leiden. Die loopt sneller vast dan gedacht, terwijl er een parallelbaan beschikbaar is. De uitdaging is om de parallelbaan op korte termijn beter te benutten. Bovendien zien we dat de huidige situatie kan worden verbeterd zodat de rijstrookwisselingen soepeler verlopen. Als je dan ook de bebording met markering iets aanpast, ontstaat gelijk een heel andere situatie.’ Het project A4 Burgerveen – N14 bevindt zich nu in de Planuitwerkingsfase en het projectteam bekijkt of ideeën als deze gerealiseerd kunnen en mogen worden.

Weggebruiker als vertrekpunt

Hoe gaat het nu verder met de ideeën? Kramer: ‘We gaan kijken of een deel van de slimme kortetermijnmaatregelen uitvoerbaar is. Voor sommige zal dit mogelijk zijn, voor sommige toch niet. Waar het nu vooral om gaat is dat we creatief, en soms vanuit een ander perspectief, resultaat- en oplossingsgericht denken. Maar altijd met de weggebruiker als vertrekpunt.’

De samenwerking tussen het regionale project en WVL blijft daarbij bestaan. ‘Samen gaan we de komende jaren nieuwe, direct toepasbare kennis op het snijvlak van infrastructuur, Smart Mobility en veilig rijgedrag ontwikkelen. En vooral in de praktijk toepassen’, besluit Kramer.

Themabijeenkomst Smart Mobility

Onlangs hebben we een online themabijeenkomst over Smart Mobility gehouden. Hoogleraar verkeersmanagement Serge Hoogendoorn (TU Delft) heeft op een begrijpelijke manier verteld wat Smart Mobility is en welke bijdrage het kan leveren aan de oplossing van mobiliteitsvraagstukken. Bekijk hier een compilatie van de bijeenkomst.

0  reacties

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen wijzigen

Deze website maakt gebruik van cookies. Cookies worden onder andere gebruikt voor het bijhouden van statistieken, het opslaan van voorkeuren, het optimaliseren van deze website, de integratie van social media en marketingdoeleinden. Lees meer over cookies en jouw privacy in ons cookieverklaring. Wij gebruiken de hieronder genoemde soorten cookies.


Deze cookies gebruiken we om de basisfuncties van deze website te kunnen laten draaien en om inzicht te krijgen in het gebruik. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens. Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en worden daarom altijd geplaatst.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Indien u deze toestaat, worden deze cookies gebruikt door aanbieders van externe content die op deze website kan worden getoond. In sommige gevallen gaat het daarbij om marketing- en/of tracking cookies, die het gedrag van bezoekers vastleggen en op basis daarvan gepersonaliseerde advertenties tonen op andere websites.