Het Ringvaartaquaduct is jarig! Hoe ziet z’n toekomst eruit?

04-02-2022 959 keer bekeken

Op 4 februari 1961 opent minister Korthals van Verkeer en Waterstaat rijksweg 4A. Dat is ook het moment waarop het Ringvaartaquaduct bij Roelofarendsveen het levenslicht ziet. De opening is een feestelijke aangelegenheid, met toeschouwers, een feeststoet en de nodige symbolische handelingen.

Beetje bij beetje neemt in die jaren het verkeer toe, maar anno 2022 rijden er dagelijks zóveel voertuigen dat het Ringvaartaquaduct niet meer voldoet. Wat gaat er veranderen?

Toen het Ringvaartaquaduct werd geopend, had dat veel impact op het motorverkeer in de regio. Verkeer tussen Amsterdam en Rotterdam hoefde daardoor vanaf dat moment niet meer dwars door Leiden of Den Haag. In de decennia die volgden nam dat verkeer in rap tempo toe. Inmiddels ligt het aantal motorvoertuigen dat dagelijks door ten minste één van de twee aquaducten gaat op 140.000 (cijfers 2019). In 2010 werd er door de verhoogde verkeersintensiteit al een (oostelijk) aquaduct bij gebouwd. Sindsdien gaat al het verkeer richting Amsterdam door het nieuwe, en het verkeer richting Den Haag door het oorspronkelijke, westelijk aquaduct. 

Nieuw, moderner aquaduct

Ruim 60 jaar na opening moet ook het oorspronkelijke, westelijke Ringvaartaquaduct worden aangepakt. We verbeteren de komende jaren de verkeersdoorstroming op de A4 tussen knooppunt Burgerveen en de N14. Zo blijft de Randstad voor zowel bedrijven als inwoners goed bereikbaar. Gelijktijdig komt er een gloednieuw aquaduct. Het verkeer in zuidelijke richting (Amsterdam-Den Haag) dat nu door het westelijk aquaduct gaat, heeft te maken met de middenpijler die vroeger de verkeersstromen in tegengestelde richting van elkaar scheidde. Die zorgt voor een onveilig wegbeeld. “Automobilisten kiezen er soms op het laatste moment voor om de andere rijstrook te nemen, uit angst dat ze ‘verkeerd uitkomen’. Dat heeft tot ongelukken geleid”, vertelt omgevingsmanager Paul Knoester.

Omdat de middenpijler een essentieel onderdeel in de totale constructie is, kan die niet worden weggehaald, om bijvoorbeeld ruimte te creëren. Bovendien voldoet de doorrijhoogte van het aquaduct niet meer. Knoester: “Bij extra hoge vrachtwagens leidt dit soms tot ongelukken omdat zij er niet onderdoor kunnen. Om veiligheidsredenen is ervoor gekozen om ook het oorspronkelijke Ringvaartaquaduct volledig te vervangen.”

     

Technische uitdaging

De bouw van een nieuw aquaduct, exact op dezelfde plek als het oude bouwwerk, wordt technisch een grote uitdaging. Al het verkeer gaat tijdens de bouw door het oostelijk aquaduct (in 2 richtingen), en in een bouwkuip wordt het oude aquaduct gesloopt, in 2 delen zodat de vaarweg gedurende de sloop voor de helft intact kan blijven. De sloop gebeurt onder water, omdat open bemaling te veel invloed zou hebben op naastgelegen objecten (oostelijk aquaduct en het aquaduct voor de hogesnelheidstreinen), en omdat een droge bouwkuip pas mogelijk is nadat de bouwkuipvloer is aangebracht. Dat kan pas na verwijdering van de bestaande constructie.

Voor de bouw van het nieuwe aquaduct onderzoekt Rijkswaterstaat twee varianten. Knoester: “In de eerste variant storten we onderwaterbeton en gebruiken we deze betonnen vloer als werkvloer. Dan kun je de bouwput vanaf daar droogpompen, om vervolgens het aquaduct op te bouwen. De andere variant is dat je op de plek van de toerit van het huidige aquaduct een betonnen bak (het nieuwe aquaduct) bouwt en die invaart.”

Het Ringvaartaquaduct (richting Amsterdam-Den Haag) wordt volledig gesloopt en vervangen door een nieuw aquaduct. Dat betekent dat al het verkeer richting Den Haag tijdens de aanleg van het nieuwe aquaduct tijdelijk door het bestaande aquaduct uit 2010 moet rijden. 

Hinder voor de scheepvaart

Het Ringvaartaquaduct is natuurlijk ook van essentieel belang voor de scheepvaart. Die sector krijgt te maken met stremmingen als gevolg van de werkzaamheden. “In welke mate is nu nog niet bekend. We doen natuurlijk ons best het zo te plannen dat de hinder daarvan beperkt blijft en gaan daarover graag in gesprek met de omgeving, want ook zij zullen ideeën hebben, die wij kunnen meenemen om de overlast te beperken.”
 

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.