Ondergrondse puzzel langs de A4

08-03-2022 754 keer bekeken

Je ziet ze niet, maar je kunt er niet omheen: langs het traject A4 Burgerveen-N14 liggen talloze kabels en leidingen in de grond. Dat heeft gevolgen voor de uitbreiding van de A4, want ook de ondergrondse infrastructuur moet bereikbaar blijven.

De kabels en leidingen langs de A4 zijn onderdeel van het gas-, water- en elektriciteitsnetwerk. Deze kabels en leidingen zijn eigendom van diverse netbeheerders, maar liggen in de openbare grond. Rijkswaterstaat mag hier niet zomaar aankomen tijdens de werkzaamheden voor de verbreding van de A4. Daarom inventariseren we nu al om welke kabels en leidingen het precies gaat, om vervolgens in gesprek te gaan met de eigenaren. Moeten ze verlegd worden en wat is daarvoor nodig? Het Kabels en Leidingen Informatie Centrum (KLIC) maakt de ligging van de bestaande kabels en leidingen inzichtelijk.

Verleggen kost tijd

Het verleggen van kabels en leidingen is niet zomaar geregeld, weet Mark Koningen. Hij werkt als adviseur kabels en leidingen bij Flow4, het consortium dat ingenieurs- en adviesdiensten verzorgt voor het project A4 Burgerveen-N14. ‘Een aanpassing aan een kabel of leiding kan veel tijd kosten: tot wel 3,5 jaar. Dit heeft te maken met een aantal belangrijke stappen die we moeten doorlopen, zoals grondonderzoek, de aanvraag van vergunningen en verkeersomleidingen. We proberen daarbij ook aan te haken bij andere plannen in de regio.’

Belangrijkste knelpunten

Er zijn een paar locaties die de speciale aandacht krijgen van het project. Het zuidelijk deel van het traject is er daar een van. ‘We verbreden daar niet in de middenberm, maar aan de buitenkant. De kans dat we met een serieus knelpunt te maken krijgen is daardoor groter. Inmiddels hebben we op 6 locaties vastgesteld dat er kabels of leidingen aangepast moeten worden. Daar moeten we dus verder aan de slag.’ 

Mangat of koppelput

Ook ligt er een speciale koppelput uit 1973 in het gebied, bij de afrit van de A4 richting de N11. Koningen legt uit: ‘Het gaat om een grote betonnen put waar 2 waterleidingen samenkomen: een koppelpunt van Dunea en Oasen. In deze put zitten zitten kranen en meters. Daar moet altijd iemand bij kunnen, bijvoorbeeld om de meterstanden uit te lezen of onderhoud te plegen. In de put bevindt zich daarom een mangat.’ De afrit waar de put ligt wordt straks verbreed. ‘Het is lastig om het mangat daarbij te ontzien, want er is weinig ruimte voor aanpassing van het ontwerp op die plek. Rijkswaterstaat is daarom met Dunea in gesprek om te kijken of het mangat een paar meter verplaatst kan worden. Ook onderzoekt het waterleidingbedrijf of de gehele put door een kleine moderne installatie kan worden vervangen.’

Verleggen waar mogelijk voorkomen

Om tot goede resultaten te komen is samenwerking tussen alle betrokken partijen erg belangrijk, vindt Koningen. ‘We moeten elkaar tijdens het hele ontwerpproces goed op de hoogte houden van nieuwe informatie en inzichten. Het wegontwerp heeft namelijk direct invloed op de bestaande ondergrondse infrastructuur. Tegelijkertijd kunnen de bestaande kabels en leidingen reden zijn om het ontwerp nog eens tegen het licht te houden. Uiteindelijk streeft Rijkswaterstaat er altijd naar zoveel mogelijk te voorkomen dat kabels en leidingen verlegd moeten worden. Waarbij het principe van laagstmaatschappelijke kosten gehanteerd wordt, zoals is afgesproken tussen de netbeheerders en Rijkswaterstaat.'
 

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.