Hoe vervang je een tunnelbak vol water met een doorgaande weg eronder?

11-04-2022 272 keer bekeken

In het onlangs verschenen magazine van het Centrum voor Ondergronds Bouwen (COB) is er aandacht voor de bouw van het nieuwe Ringvaartaquaduct. Technisch manager Dirkjan Kiljan van Rijkswaterstaat vertelt over de sloop en bouw van het nieuwe aquaduct.

“In 2019 is besloten om de snelweg te verbreden naar twee keer vier rijstroken’, vertelt Dirk-Jan Kiljan van Rijkswaterstaat. “We zijn toen gaan onderzoeken hoe we dat het beste konden doen. Als eerste hebben we bekeken of we met de bestaande aquaducten het gewenste aantal rijstroken kunnen realiseren. In het oostelijke aquaduct is ruimte genoeg, maar al snel bleek dat het oude niet geschikt is voor een veilige afwikkeling van verkeer over vier rijstroken. Het is te smal en heeft geen vluchtstroken. Verder zijn de hellingen van de toeritten te steil en is de middenwand een blijvend obstakel. Los daarvan heeft dit aquaduct maar een doorrijhoogte van 4,25 meter, wat te laag is en nu al regelmatig leidt tot problemen met hoge vrachtwagens. Nadat duidelijk was dat nieuwbouw noodzakelijk is, hebben we twee oplossingen bekeken: een nieuw te bouwen aquaduct aan de oostzijde en een nieuw aquaduct op de plek van het oude Ringvaartaquaduct.”

Lees hier het volledige artikel

 

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.