Ringvaartaquaduct

De A4 wordt steeds drukker en er staat steeds vaker file. Een goede doorstroming op de A4 is van cruciaal belang voor de bereikbaarheid van de Randstad. Om de doorstroming te verbeteren tussen knooppunt Burgerveen en de aansluiting met de N14 bij Den Haag breiden we op een groot deel van de bestaande snelweg uit met een extra rijstrook. Daarnaast komt er een nieuw, breder en veiliger Ringvaartaquaduct in de richting Amsterdam–Den Haag. Deze komt op dezelfde plek als het oude Ringvaartaquaduct bij Roelofarendsveen.

Het oude Ringvaartaquaduct, geopend in 1961, is niet breed genoeg voor het toevoegen van een extra rijstrook. Daarnaast is de doorrijhoogte krap en zorgt de middenpijler voor verwarring bij bestuurders. Het komt regelmatig voor dat automobilisten of vrachtwagens op het laatste moment van rijstrook wisselen. Wat zorgt voor onveilige situaties. Daarom is besloten om het oude Ringvaartaquaduct in de richting van Amsterdam naar Den Haag te vervangen door een nieuw en breder Ringvaartaquaduct. Het bestaande Ringvaartaquaduct in de richting van Den Haag naar Amsterdam, uit 2010, heeft wel voldoende ruimte voor een extra rijstrook. Dit aquaduct wordt daarom niet aangepast of vervangen.

Wat gaan we doen?

Het Ringvaartaquaduct (richting Amsterdam-Den Haag) wordt volledig gesloopt en vervangen door een nieuw aquaduct. Dat betekent dat al het verkeer richting Den Haag tijdens de aanleg van het nieuwe aquaduct tijdelijk door het bestaande aquaduct uit 2010 moet rijden. Momenteel werken we aan de bouwmethode en de verkeersmaatregelen die nodig zijn om het oude aquaduct te vervangen. Hierover wordt de omgeving in een latere fase geïnformeerd via de projectwebsite en informatieavonden.

Ook aan de bovenkant van het aquaduct zal de verandering te zien zijn. In de huidige situatie zit een versmalling in de Ringvaart ter hoogte van het oude aquaduct. Bij de bouw van het nieuwe Ringvaartaquaduct worden de watergang, de weg en fietspaden rechtgetrokken. Op de projectkaart kunt u de huidige en toekomstige situatie bekijken en met elkaar vergelijken. 

Ga naar de projectkaart

Hogesnelheidslijn

Ten westen van het oude Ringvaartaquaduct ligt het aquaduct voor de HSL-Zuid. In nauwe samenwerking met ProRail en het ingenieursbureau wordt gekeken naar de bouwmethode en de verkeersmaatregelen die nodig zijn om de bouw van het nieuwe aquaduct zo goed mogelijk te laten verlopen. 

Grondonderzoek

Ter voorbereiding op het vernieuwen van het Ringvaartaquaduct zijn er begin 2021 grondonderzoeken uitgevoerd. Deze onderzoeken leveren bodemgegevens op, waarmee rekening kan worden gehouden bij de uitvoering van de bouw van een nieuw aquaduct. Meer informatie over deze grondonderzoeken is te vinden in het nieuwsbericht van april 2021.

 

Bouwstappen

De bouw van het nieuwe Ringvaartaquaduct gaat in een aantal fasen. Deze drie fasen hebben we op hoofdlijnen weergegeven in een praatplaat.

Bekijk hier de praatplaat

 

 

 

Feiten en cijfers

Het nieuwe Ringvaartaquaduct krijgt 4 rijstroken, wordt 600 meter lang en heeft een doorrijhoogte van 4,60 meter. Ruim een halve meter hoger dan nu.

Naar verwachting starten we in 2026 met de bouw van het nieuwe aquaduct. De planning is in de maak omdat het project A4 Burgerveen-N14 op dit moment werkt aan een ontwerp-tracébesluit.

 

 

Wist je dat?

Het Ringvaartaquaduct werd geopend op 4 februari 1961 en was daarmee het modernste aquaduct in Nederland.

Tegenwoordig is het kunstwerk het oudste aquaduct van Nederland. Dagelijks maken duizenden voertuigen gebruikt van het aquaduct. 

 

 

 
 

Ringvaartaquaduct in beeld 

 

 

 

 

 

 

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.