De maatregelen op het gebied van Smart Mobility, maar ook bijvoorbeeld fietsmaatregelen, zijn geen volwaardig alternatief voor verbreding van de A4. Lees meer over Als Smart Mobility zo’n verschil gaat uitmaken is extra asfalt dan wel nodig?
Alle aanpassingen inclusief de sloop van het oude en bouw van een nieuw aquaduct zullen enkele jaren duren. Lees meer over Gaat de weg helemaal dicht? Hoelang gaat een en ander duren?
Er is nauw overleg met de betrokken overheden in de regio. Zowel op ambtelijk als bestuurlijk niveau worden zij betrokken. Zij hebben immers veel kennis van de regio en de bewoners, bedrijven etc. in hun gemeente of provincie. Ook ervaren zij dagelijks de problematiek met betrekking tot de A4. Lees meer over Hoe worden andere overheden bij het project betrokken?
Het ontwerp voor de A4 Burgerveen-N14 is te bekijken op onze projectkaart. Lees meer over Hoe ziet het ontwerp voor de A4 Burgerveen-N14 eruit?
In de Planuitwerking wordt het ontwerp verder uitgewerkt. Dan wordt al meer duidelijk over bijvoorbeeld hoeveel grond daadwerkelijk nodig is voor de wegverbreding bij Vlietland. Lees meer over Ik word mogelijk geraakt ter hoogte van de Vlietland. Wanneer heb ik hier zekerheid over?
Het voorkeursalternatief uit de Structuurvisie wordt verder uitgewerkt in een (Ontwerp-)Projectbesluit. Het Ontwerp-Projectbesluit en het Plan-MER (Plan-milieueffectrapport) zullen ook weer ter inzage worden gelegd. Iedereen kan hier een zienswijze op indienen. Lees meer over Is er in de volgende fase (de Planuitwerking) ook nog inspraak mogelijk?
Rond het project worden de komende jaren diverse woningbouwplannen gerealiseerd. Deze grote plannen bieden vaak ook ruimte voor nieuwe bedrijvigheid. Direct grenzend aan het projectgebied vindt bijvoorbeeld de ontwikkeling van Locatie Meerburg (Zoeterwoude-Rijndijk) plaats. Lees meer over Nemen jullie ook ontwikkelingen in de omgeving van het project mee?
Bij de keuze voor het voorkeursalternatief wordt gekeken naar: - het oplossend vermogen van de maatregelpakketten - de effecten uit het MER - kosten en baten van de maatregelpakketten - techniek en uitvoerbaarheid. Lees meer over Op basis van welke informatie wordt het Voorkeursalternatief gekozen?
Het MER in de Verkenningsfase geeft de effecten weer van verschillende alternatieven en/of varianten. Deze informatie weegt mee bij het maken van de keuze voor het voorkeursalternatief. Lees meer over Waarin verschilt een MER in de Verkenningsfase met een MER in de Planuitwerkingsfase?
De A4 is de drukste weg van Nederland en één van de belangrijkste noord-zuidroutes door de Randstad. Het is de verbindingsweg tussen de stedelijke regio’s Amsterdam, Den Haag en Rotterdam, de haven van Rotterdam en luchthaven Schiphol. Lees meer over Waarom is de A4 zo belangrijk?
Voor het zorgvuldig uitwerken van het voorkeursalternatief, inclusief de milieueffectrapportage, tot een Projectbesluit, is tijd nodig. Lees meer over Waarom is de realisatie pas in 2026?
Op het moment dat besloten werd tot het aanleggen van een nieuw Ringvaartaquaduct, was het inzicht dat met de aanpassing voldoende capaciteit geboden zou worden om een aantal jaren vooruit te kunnen. Lees meer over Waarom is er tijdens project A4 Leiden-Burgerveen niet al een nieuw Ringvaartaquaduct gemaakt?
Bij het maken van een keuze tussen de twee varianten speelden verschillende factoren een rol. Lees meer over Waarom is gekozen voor variant West van het Ringvaartaquaduct?
Rijkswaterstaat gebruikt voor de studie naar de plannen voor de A4 Burgerveen-N14 een wettelijk voorgeschreven rekenmodel bij het geluidsonderzoek en doet daarvoor geen geluidsmetingen. Dat wil niet zeggen dat er geheel niet gemeten is of wordt. Lees meer over Waarom wordt er bij het vaststellen van geluidseffecten niet echt gemeten in het gebied?
Het milieueffectrapport (MER) brengt de milieueffecten van de beoogde maatregelen voor de A4 Burgerveen-N14. Het doel is om het milieu een volwaardige plaats te geven in de besluitvorming over het project. Lees meer over Waarom wordt er een Milieueffectrapport (MER) opgesteld?
Er moet voor ieder project afzonderlijk een onderbouwing van de haalbaarheid met betrekking tot stikstof zijn opgenomen. Om die reden is voor het voorkeursalternatief nader onderzoek verricht (Bijlage 7 bij de Structuurvisie). Lees meer over Wat betekent de stikstofdiscussie voor dit project?
Na onderzoek is gebleken dat de aanleg van een vierde rijstrook door het oude Ringvaartaquaduct bij Roelofarendsveen voor verkeer van Amsterdam naar Den Haag uit oogpunt van verkeersveiligheid niet mogelijk is. Lees meer over Wat gaat er gebeuren met het Ringvaartaquaduct?
In deze fase werkt het project het Voorkeursalternatief dat uit de Verkenningsfase kwam verder uit en onderzoekt het in detail. Lees meer over Wat gebeurt er tijdens de Planuitwerkingsfase?
De planning van het totale project is als volgt: Lees meer over Wat is de planning?
Met de RijnlandRoute komt er een nieuwe aansluiting op de A4 (knooppunt Hofvliet). Op dit knooppunt wordt de Rijnlandroute aangesloten op de parallelbanen van de A4. Lees meer over Wat is de relatie met de RijnlandRoute?
Een bijzondere relatie is er met het project A4 Haaglanden-N14 TB 2021; realisatie vanaf 2023). Geografisch sluiten het project Burgerveen en het project Haaglanden naadloos op elkaar aan. Lees meer over Wat is de relatie met het project A4 Haaglanden-N14?
De minister heeft gekozen voor alternatief B in combinatie met de Westvariant voor het Ringvaartaquaduct. Lees meer over Wat is de uitkomst van de Verkenning A4 Burgerveen-N14?
Er werden in 2018 en 2019 in de zogenoemde Verkenningsfase van het project twee alternatieven onderzocht: Lees meer over Wat is er onderzocht in de Verkenning A4 Burgerveen-N14?
Bij de werkzaamheden voor de aanpassing van de A4 is hinder voor de omgeving helaas niet uit te sluiten. De mate van hinder speelde een rol bij de keuze van het uiteindelijke voorkeursalternatief. Lees meer over Wat wordt er gedaan om de hinder voor de omgeving te beperken tijdens de werkzaamheden aan de A4?
Er is een reactienota opgesteld. Hierin wordt per thema ingegaan op de reacties en vragen uit de zienswijzen. Lees meer over Wat wordt gedaan met de zienswijzen?
Er is een reactienota opgesteld. Hierin wordt per thema ingegaan op de reacties en vragen uit de zienswijzen. De nota geeft ook aan of en, zo ja, hoe de zienswijzen worden meegenomen in de definitieve Structuurvisie en/of het verdere verloop van het project. Lees meer over Wat wordt gedaan met de zienswijzen?
Er is in de verkenning al intensief met ProRail onderzoek gedaan om de eventuele effecten van sloop en bouw in beeld te krijgen. Hierbij zijn verschillende experts betrokken. Lees meer over Wat zijn consequenties van een nieuw aquaduct voor de HSL (ProRail)?
In overleg met betrokken partijen zal gekeken worden wat eventuele effecten zijn voor de scheepvaart en welke maatregelen mogelijk zijn om hinder te beperken. Lees meer over Wat zijn de gevolgen van een nieuw aquaduct voor de scheepvaart?
Het hele ontwerp wordt in de planuitwerking verder gedetailleerd. Het gaat onder andere om: Lees meer over Welke onderdelen worden in de Planuitwerking verder uitgewerkt?
Smart mobility is werken aan de toekomst van mobiliteit. Samen met de markt ontwikkelt Rijkswaterstaat innovatieve oplossingen die bijdragen aan veiliger verkeer, betere bereikbaarheid en een betere leefomgeving. Binnen het project A4 Burgerveen-N14 kijken we naar: Lees meer over Welke Smart Mobility maatregelen onderzoeken jullie binnen het project?
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.